ولایت فقیه در کلام امام خمینی (ره)1

امام خمينى ره مى فرمايد: حكومت اسلامى نه استبدادى است و نه مطلقه , بلكه مشروطه است . البته نه مشروطه به معناى متعارف فعلى آن كه تصويب قوانين , تابع آراى اشخاص و اكثريت باشد. مشروطه از اين جهت كه حكومت كنندگان در اجرا و اداره , مقيد به يك مجموعه شرط هستند كه در قرآن كريم و سنت رسول اكرم (ص)معيّن گشته است . مجموعه شرط, همان احكام و قوانين اسلام است كه بايد رعايت و اجرا شود. از اين جهت حكومت اسلامى (حكومت قانون الهى بر مردم ) است .

امّا آيا ولايت فقيه با جمهورى تضاد دارد؟ بايد اوّلاً مشخص شود جمهوريت يعنى چه ؟ چنان كه در پاسخ سؤال چهارده گفته ايم , (جمهور, يك واژهء عربى است) , به معنى (عامهء مردم ). حكومت جمهورى حكومتى است كه قدرت و حق حاكميت آن ناشى از ميل و ارادهء كسانى باشد كه آن را انتخاب كرده اند, و چون اتفاق نظر همهء آحاد مردم درمسائل اجتماعى و بلكه در هيچ موضوعى ـ امكان پذير نيست , رأى اكثريت مردم ملاك عمل قرار مى گيرد.

ثانياً: بديهى و واضح است تشكيل حكومت اسلامى در جامعه اى امكان پذير است كه اكثريت مردم آن , مسلمان و خواستار اجراى احكام و قوانين اسلامى باشند, چنان كه تشكيل حكومت هاى ديگرى چون يهودى , مسيحى ,سوسياليستى و... در كشورى ممكن است كه اكثريت مردم طرف دار آن ايدئولوژى و خواهان تشكيل حكومتى برپايهء احكام و قوانين آن مكتب مطلوب باشند.

تشكيل حكومت اسلامى بر محوريت ولايت فقيه (فصل مميز) مذهب تشيع از ديگر مذاهب و مكاتب است . به بيان ديگر: ولايت فقيه در عصر غيبت به نيابت از امام زمان (ع)يكى از ضروريات فقه شيعه است . صاحب جواهر,يكى از اركان و اساطين فقهاى شيعه مى گويد: كسى كه ولايت فقيه را قبول نكند, طعم فقه را نچشيده و تذوّق نكرده است .

امام خمينى ره فرمود: «موضوع ولايت فقيه چيز تازه اى نيست كه ما آورده باشيم ».( ولايت فقيه , ص 113)

بنابراين , چگونه مى توان گفت كه اصل ولايت فقيه با جمهوريت , يعنى ملاك قرار گرفتن آراى اكثريت مردم تضاد دارد, در حالى كه اكثريت مردم ايران , مسلمان و داراى مذهب شيعه دوازده امامى هستند و طبعاً خواستاراجراى احكام و قوانين اسلام بر پايهء قرآن و فقه اهل البيت : هستند و آحاد مردم براى تحقق و اجراى آن ـ چه قبل از پيروزى انقلاب و چه بعد از آن ـ هر گونه مصائب و شدايد را تحمل نمودند و شكنجه ديدند و مجروح شدند وشهيد دادند و....

از سوى ديگر, در چندين اصل از اصول قانون اساسى جمهورى اسلامى كه اكثرين نود و هشت درصد مردم به آن رأى دادند, ولايت فقيه به عنوان محور اساسى حكومت اسلامى ذكر شده است , از جمله در اصل پنجم : «در زمان غيبت حضرت ولى عصر(عج)در جمهورى اسلامى ايران , ولايت امر و امامت امت بر عهدهء فقيه عادل و با تقوا, آگاه به زمان , شجاع , مدير و مدبر است كه طبق اصل يكصد و هفتم عهده دار آن مى گردد».






نظرات:




گزارش تخلف
بعدی